Travkrönika 31/8-2008


Jag är ledsen att min efterlängtade travkrönika försenats, men jag har varit i Uppsala i jobb... fin stad men utan den kulturella spetsen i form av en travbana.
***
Staro Allentown var förresten lika klar som jag skrev i min senaste krönika... dessutom såg han riktigt fin ut när segrade på 13,7am i V64-6.
***
V75 på Mantorp var ingen höjdare... Arras vann ett billigt guldlopp och Korvet Klintholms seger på 11,8ak i silver var dagens bästa prestation.
***
Kent Knutsson plockar fram stjärna på stjärna... på Åby imponerade tidigare talangen Time de Luxe och nye treåringen Zippe Chip.
***
Finlandsfödda treårsstoet Target Hoss debuterade för Nurmos med en imponerande seger på 13,7ak.

Derbykval

Som väntat trista derbykval på Jägersro, men det viktigaste är att favoriterna höll så vi får se de bästa i derbyt... jag blir inte förvånad om Lie Detector vinner, men det vankas motstånd i Sahara Dynamite, Wellino Boko, Evidence Ås, Dust All Over och min luring Qato Quattro som var riktigt bra tvåa från dödens.

***
Maharajah visade upp sig på Solvalla och var lika fin som tidigare.
***
Bring Me Luck US tog 10:e raka på Åby... tiden fina 14,1am.

Sundsvall Open Trot
Bergsåker har kört sin stora travhelg och jag måste säga att den här helgen växer i styrka... Sundsvall Open Trot var på förhand sådär, men blev ett oerhört tight lopp där Jaded toköppnade första varvet och fick ge sig på linjen mot Triton Sund. Tiden mycket fina 11,6am på vinnande Triton, men det var Jaded som var loppets moraliske vinnare och stora behållning.

Ramloppen också bra... härlig duell mellan BBS Bigtrade och Teaser Elegance där den förstnämnde till slut sprintade ifrån på mersmakande sätt. Dude Kemp var överlägsen i silver, läckra Larome växlade ned stokollegerna och Järvsöfaks vann SM för kallblod. Utanför V75 kördes ett topprace för fyraåringar där Year In Review plockade ned Rune US på kanontiden 10,8ak.

Missa inte...
Svenskt travderby nästa helg, det är det finaste loppet för svenskfödda hästar och hela helgen på Jägersro andas trav och historia... kan redan nu meddela att V75:an dagen innan derbyt håller hög klass, bl.a. kommer Brioni ut... bara det!
***

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0