Travkrönika 19/11-2008

Västerbo Paradise bländande i 16:e raka och förhoppningsvis går han obesegrad till Elitloppet... visst är det skönt att drömma loss i novembermörkret :-)

Jag har tagit en time out från travet, man behöver det några gånger om året... en time out för mig innebär inte att jag inte följer travet, men jag drar ned rejält på engagemanget och den här "hänga-med-hysterin" som ständigt hänger över en.

I mitten på november kan man ta time out utan att missa speciellt mycket... 

Veckan som gått...
Förra onsdagen kval till Europaderbyt på Solvalla, Sahara Dynamite bäst av dom svenska finalisterna... men eftersom loppet är ett skämt visste man inte då vilka som gått till final (ja, bortsett från kvalvinnarna som bör vara klara). 

Euro Staro Crown har tydligen aldrig förlorat med Untersteiner i sulkyn, inte i tisdags heller då han imponerade efter tidigt avancemang.

Formtoppade Airstrike spurtade ned tappre Earl Tilly på Axevalla, båda får överbetyg.

I Kalmars V75-tävlingar imponerade främst hemmahästen Ruby Silas (flög fram över upploppet) och danske Korvet Klintholm (enkelt från dödens)... Adams Hall vann i guld, men som vanligt i lite trög stil.

Västerbo Paradise fortsätter att leka med med motståndet, han ser ruggigt fin ut och det ska bli spännande när konkurrensen hårdnar i loppen. Den här gången 16:e raka på 13,8am... topptid för övrigt. Dig For Dollars såg också bra ut denna fina V65-dag på Örebro. Tvåårige Jimmy Weston måste också nämnas när han vann på 15,3ak. 

Internationellt...
I ett av alla preparélopp inför Prix d'Amerique segrade Olga de Biwetz före toppspurtande Exploit Caf, båda såg fina ut medan Offshore Dream tröttnade efter offensiv inledning.

I Matron Stakes på 1 000m-banan Dover Downs satte tvååriga stoet Honourable Daughter världsrekord på 10,9ak. I h/v-avdelningen var Explosive Matter överlägsen på 11,6ak.

I första starten för Veijo Heiskanen vann Boulder Classico Erkki Rajakoskis på bra sätt.  

Missa inte...
I brist på stora travhändelser i Sverige kan ni lära er hur nya ATG.se fungerar... mitt första besök gjorde mig yr, ska försöka igen lite senare.

***

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0