Travkrönika 1/4-2009

Jag vann en miljon på dubbeln igår och samtidigt gick jag all-in i en stor pokerturnering och drog även där in en miljon... och när jag vakna var det 1 april och allt var ett enda stort skämt.

Det har uppdagats att jag, en språkpolis och travsnobb, i mina travkrönikor stavat fel på Meaulnes du Corta (jag har skrivit Meulnes du Corta)... jag är oerhört tacksam för påpekandet men säger som alla andra hycklare: "det var inte jag". Det är sant, det måste vara Travronden eller någon annan lallarblaska som skrivit fel och så har stackars jag hakat på i all okunskap.

Nu är det vår på allvar... kanonlopp hela föregående vecka och till helgen bränner det till nåt alldeles grymt på Sundbyholm när Commander Crowe, Torvald Palema och Lie Detector möts i kval till Olympiatravet !!! Lie Detector kanske ni tycker är utfyllnad i loppet, men vänta till säsongen är över innan ni skriker alltför mycket. Gulddivisionsloppet är utan tvekan årets lopp i Sverige... hittills alltså.

Svanstedtaffären lever och nu sitter alla givetvis och funderar på alla förvandlingsnummer Svanstedt presenterat. Jag lägger min röst på Jubileumspokalen 1998 där Zoogin visade upp en explosivitet till slut som han dittills aldrig varit i närheten av. Zoogin var i alla avseenden en formidabel häst och jag hoppas verkligen innerligt att Svanstedt är oskyldig.
 
Hänt i veckan...
Vilka avkommor Bell Power lämnar, senast i raden är Luddes Moonlight Kronos som glänste vid seger och nu laddas mot Hambletonian Oaks.

Marshland åter en stark insats, hur bra är den lille knatten? Vanessa du Ling slog meriterat motstånd på Solvalla, i samma  lopp såg Lie Detector pigg ut efter en lugn styrning. Master Danchip är en läcker travare. Staro Capricorn riktigt bra på Mantorp. In Cap N'Gown riktigt fin i comebacken.

Triton Sund var sig lik i Olympiatravskvalet, fram utvändigt ledaren och säker seger. Fina prestationer även av Carmen Launcher, Hoity Toity Face och Strong Boy DE... i den sistnämndes lopp var Quarcio du Chene tapper efter tung resa.

Läckre I Saw You åter finfin, det börjar släppa för talangen. Scarlet Knights lillebror Redneck Lavec mycket bra på Åby och i det fina fyraåringsloppet imponerade Knockout Rose när han kämpade ned Revenue JR. På Bergsåker gästade fine Standpoint och segern blev enkel, inget motstånd men det ser att finnas mycket fart i honom. 

Internationellt...
Opal Viking vann i Italien, hört den förut eller!? Amerikanske Enough Talk rapporteras klar för Elitloppet.

Missa inte...
V75 på Sundbyholm på lördag, det är ett fantastiskt uttagningslopp till Olympiatravet och även i övrigt småtrevliga lopp.

***

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0