Ernst och whisky...

Hjälp... jag har blivit en finsmakare som njuter av Ernst i tv4 och samlar på whisky, vad är det som händer? Folk runt omkring mig misstänker att jag gått barfota för mycket i sommar. Jag tror det är borrelia eller galna ko-sjukan.

Ernst har jag skakat på huvudet åt tidigare, men nu sitter jag framför tv:n och njuter som ett medelålders vrak... det är väl det jag är antar jag!? Framförallt gillar jag matlagningen och glädjeyttringarna när han smakar god mat eller kommer på en "bra" inredningsidé.

Möblera om har jag alltid gillat, det är väl inredning!? Men mina små idéer till byggprojekt växer... kolla här bara vilka makabra grejer jag håller på med:


Vindskydd på altanen i form av vedhög... briljant men stulet av Ernst.

Jag har dessutom börjat fundera på att baka bröd och göra egen ost. Var ska det sluta? Det här är ju inte riktigt likt mig, en teori är att jag gått för mycket barfota i sommar. En annan teori är solsting, men det brukar väl vara kortvarigt?

***
Rökig whisky har alltid varit en favorit, men nu har det blivit en samling på hyllan... kolla bara hur Islay-whiskyn breder ut sig på sprithyllan.


Alla (i princip) destillerier på skotska ön Islay representerade...

Samling tänker ni, det är ju för fasen bara några flaskor! Men då känner ni inte mitt ursprung där man köper en flaska, dricker tills det är slut och sen köper en ny... det här är en gigantisk samling i min värld.

För att inte bli för nördig har jag dock en tydlig regel: Ingen flaska får vara oöppnad, så fort jag köper en flaska måste jag provsmaka... det är en bra regel, känns dessutom som att jag tar en whisky för att jag har karaktär och inte tvärtom.

Men det är kul, t.o.m. sambon har utvecklat något som kan kallas intresse efter att ha hört mig orera om historiken kring de olika destillerierna (satan vad svårstavat) och de olika smakerna. Fast som vanligt smakar whiskyn godast när sambon "får" nalla ur mitt glas.

Det har gått så långt att jag bokat in en Ålandskryssning för att en Bowmore på 17 vårar inte finns på bolaget... det är lite skrämmande. Snart blir det väl en resa till Tyskland och egen import av whisky...?

***
Nåja, hittills är det rätt oskyldigt, men om jag börjar vurma för mörk choklad ber jag mina läsare påminna mig om att hålla fötterna på jorden och hitta tillbaks till rötterna... ni vet de som finns i den lilla bruksorten där man äter för att bli mätt, dricker för att bli full och inte tar ordet inredning i sin mun.

***

Kommentarer
Postat av: Angel

haha

2009-08-05 @ 21:52:44
URL: http://angie1986.blogg.se/
Postat av: Kika

Jag väntar på en inbudan till en liten whiskyprovning! Kanske vi ska inleda med öl- & whiskymässan i Örebro i slutet av nov????

2009-11-01 @ 12:00:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0