Travblogg, 30/12-2009



Järvsöfaks har gjort sista starten.

Måste förstås hylla Järvsöfaks som i måndags gjorde sin sista start, den skedde på Romme och givetvis avslutade han med seger... den 201:a i karriären.

Järvsöfaks (h. f. 1994 e. Trollfaks-Järvsö Anna e. Lapp Nils) har haft en sagolik karriär... 234 starter 201-16-4, 21 288 570 kr i insprungna pengar och 17,9ak som rekordnotering. Fullständigt makalöst av ett kallblod... det sägs att inget är oslagbart, men jag vet inte i det här fallet.

Morfar Lapp Nils var förresten min första favorit bland kallbloden och är själv en av dom absolut största kallbloden i modern tid. Lapp Nils, som ofta belastades med hopplösa tillägg, vann 97 av 184 starter och tjänade över 2 miljoner på 80-talet.

***
Hetast i julveckan...
Förutom Järvsöfaks avsked får jag nämna vackre Never Again.

***
Mera trav...
V75-finalerna på Solvalla i lördags bjöd på rätt trevliga lopp... mest iögonfallande den kolossalt pampige Never Again (h3 e. Viking Kronos-Bourbon Eyes e. Smokin Yankee) som såg ruskig ut i dödens, trots att han var nära galopp på slutet var det en skönhetsupplevelse. I övrigt småtrevlig sport, men inget som stack ut.

På Vincennes kördes Criterium Continentale och vinnaren Rolling d'Heripre imponerade stort vid överlägsen seger, favoriten Ready Cash kom bort efter ett fult påhopp och "vår" Nu Pagadi galopperade bort sig direkt i starten.

***
Missa inte...
V64:an på Solvalla som sänds live i tv4-sport från klockan 19.00 idag.
V65 på Åby på torsdag med ett bra snabblopp i V65-1.
V75 på Axevalla på lördag.
V65 på Solvalla på söndag med bl.a. fine Västerbo Realkiss.

***
DD-tips till Solvalla 30/12...
Nu lägger jag ned platsspelen, har spelat för cirka 5 000 och vunnit lika mycket... ett nollsummespel som jag härmed lägger ned. Tänker satsa på det jag alltid varit bäst på - dagens dubbel. V64:an på Solvalla är sådär sportsligt, 2-åringsloppet i V64-3 lyser upp det hela.

Dagens dubbel inleds det med ett formlöst gäng, Magellan Bay har dock form och kan vinna... men jag rekommenderar gardering. I andra avdelningen tror jag mest på Wiona, men kolla om hon kan köras barfota fram... det är tydligen viktigt.

DD-1: 5,7,9,11 - (ta med alla om ni vill ha fler)
DD-2: 3 - (1,2,11 vid gardering)

Generellt brukar jag vilja ha en idé i ena DD-loppet, annars är det inte värt att spela... den här gången är det Wiona, men kolla upp så hon kan köras barfota fram.

***

Kommentarer
Postat av: Pelle

Wiona var klockren, och inte ens favorit... keep up the doubles.

2010-01-01 @ 11:37:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0