Travkrönika 26/2-2009

I väntan på Olympiatrav och årsdebuterande kanoner har jag tagit till mig av lite kritik... en av mina få läsare ville ha tips och inte bara redovisning, då får jag väl smyga in lite sånt då!  

Som sagt har jag fått kritik för att jag bara skriver om vad som hänt, hur svårt kan det vara? Nu är ju faktiskt det här en travblogg som berättar om det intressanta som hänt, precis som vilken nyhetsrapportering som helst... det är ingen spåblogg eller en av alla amatörmässiga tipsbloggar som spyr ut idéer. Det man måste förstå är att trav för mig är en poetisk upplevelse, inte i första hand ett spel på nummer. Likväl som ni kan njuta av en långsam, tvåbent och stel människa som springer en engelsk mil på strax under fyra minuter kan jag njuta av en mäktig, fyrbent och flyfotad travare som springer samma sträcka dubbelt så fort.  

Vill bara sätta nivån på den ständiga diskussionen hur man kan vara intresserad av trav utan att spela... men jag är inte sämre än att jag tar till mig av kritiken i alla fall. Längst ned i krönikan (under "Missa inte...") ska jag hädanefter lägga in lite tips som eventuellt kan berika mina trogna läsare.  

Största fördelen med tips på min blogg är att så få läser och därmed påverkas inte oddset... när Nybrink slänger ur sig en dålig idé i tidningen eller på TV är det bara att undvika spel, då sjunker oddsen till skamligt låga nivåer.  

Annars är det en skön känsla som börjar sprida sig i kroppen, det sker varje år när dagarna blir ljusare och det börjar snackas årsdebuter i mars. I år är det faktiskt en hel del spännande att se fram emot... Brioni och Västerbo Paradise är två hästar som vi ännu inte fått se botten i, och det är ju det som är så oerhört spännande. Hur bra är dom? Sen har vi ju också unghästarna (3- och 4-åringarna) som förhoppningsvis har utvecklats över vintern. Maharajah, Yield Boko, Lord Capar och Bring Me Back är några som jag väntar med spänning på... och hur ska Sahara Dynamite, Adrian Chip och dom andra 5-åringarna klara sig mot den äldre eliten?    


Hänt i veckan på svenska banor...
    

Minos Vang bra på Åby. Teaser Elegance och Cash Winning Vita imponerade så smått på Axevallas V75:a. Igår på Solvalla var Turbo Viking överlägsen från dödens.


Internationellt...    

Igor Font vinnare i Italien... han imponerade på mig förra året och borde vara en häst för Elitloppet!? 


Missa inte...  

Att vi är mitt i den period av året då Björn Goop och Kari Lähdekorpi regerar, håll alltså kolla på vilka Goop kör och Lähdekorpi tränar!  

V75 på Åby, travets elitserie på dubbla open stretch... och en rak dubbel ska ni få: 6 Trubadur och 2 Qualentino. Inget tokhett spel, men nåt tips ska man ju tydligen ha... 

***

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0