Costello och Smokey...

Elvis Costellos tv-show som nu gått på lördagar flera veckor är i dagens ytliga mediavärld verkligen annorlunda... ett 50 minuters intervjuprogram med en person där man diskuterar detaljer i deras musikaliska liv är inget annat än fantastiskt nördigt.

Elvis Costello är min stora idol och när han gästas av andra legender, som igår av den makalösa Smokey Robinson, blir det magi. Smokey Robinson hade en fantastisk röst och skrev mängder av grymma låtar... utan tvivel min Motown-favorit.

Hur kan man förresten vara så cool som Smokey Robinson... när jag ser och hör Smokey funderar jag allvarligt på att gå igenom hans verk och revidera min topplista på musik.

***
Även programmet med Lou Reed var intressant och Costellos program är att betrakta som historiska musiklektioner. Programmet kan förresten i sig bli historiskt.

Sen har jag läst tv-krönikörer här i Sverige som förvånats över Costellos proffsighet som intervjuare... men kära nån, han har ju varit stand-in för David Letterman. Dessutom har han i alla tider glänst med sin verbala genialitet och nyfikenhet, så det är väl inte speciellt förvånande att han klarar även det här galant.

***
Har ni inte sett programmen ska ni göra det... ni kan läsa om hela programserien här och även se repriser.

***

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0