Kvarntorp - Ett stycke historia...

Vi var ut på en fotoresa till Kvarntorp i lördags, vilken höjdare! Kvarntorpshögen är ju känd med fina vyer och konstverk, men pärlan är det lilla samhället som blomstrade på 60-talet och nu långsamt förfaller... och runt samhället finns nedlagda fabriker och massor av skrot, oerhört vackert i all sin tragik.

Det är kanske nåt fel på mig (för lite kärlek i uppväxten eller någon annan traumatisk upplevelse, vad vet jag?), men slitna samhällen och ödehus på gränsen till rivningsklara har alltid fascinerat mig. Kommer ihåg när jag var i 10-årsåldern och lekte i gamla rivningskåkar, livet har aldrig varit så spännande och levande. Numer är det en nostalgikick att se samhällen och hus som inte förändrats sen jag växte upp, vi har väl alla en tid i livet som vi saknar eller tror vi saknar för att minnena är lite diffusa... för min del är det nog när jag var 6-13 år, dvs. 1970-1977. 

Nu lämnar vi mig och ger oss in i Kvarntorp...

Även om ICA slagit igen bor det folk i Kvarntorp, och bussarna kommer fortfarande...



Från samhället ser man konst på hög...


Folkets hus minner om storhetstiden...


Såg ICA ut så här på 60-talet?




Kanske såg Kvarntorp ut så här på kort på 70-talet?


Idag ser det ut så här... ingen skillnad direkt...




Reklamskylten är knappast ny... balkongen knappast nymålad!?


Vacker och välbevarad, Opeln alltså, ja inga fel på sambon heller... kan vara 65:or båda två?


En gammal Suzuki, 70- eller 80-tal?


Rostigt fotbollsmål och igenväxt plan... obeskrivligt vackert, stor konst!


Innan vi lämnade lilla Kvarntorps bostadsområde snackade vi lite med några som bodde där, trevliga även om dom var lite skeptiska innan dom fick reda på vad vi var för typ av filurer... förstår dom, två kufar som snokar runt med varsin kamera är värda lite skepsis.

På väg till Kvarntorpshögen hittade vi minnen av gamla industrier... hoppas skrotet får vara kvar så länge som möjligt.

Gamla industrilokaler...


Skrotbilar och Närkes Forum Romanum...




Fåglarna har tagit över vinschen...


Skrotbilar på rad...




Traktorer på dekis...


Fantastiskt att det blommar och växer mitt bland all rost och skrot...





Nu lämnar vi samhället, de förfallna lokalerna och bestiger Kvarntorpshögen...


Läckert, för att vara konst...


Fin utsikt...






Men jag har aldrig riktigt förstått mig på konst...


***
Har ni aldrig varit till Kvarntorp bör ni åka dit... om inte annat för att berika livet med något ur verkligheten, något annat än fejkade tv-program och sport som tas på alldeles för stort allvar.

***
Lite info om Kvarntorp (källa Wikipedia):

Kvarntorp är känt för sina rikliga tillgångar av alunskiffer, kalksten samt sandsten. Under perioden 1941 - 1965 drevs här en anläggning för brytning och pyrolys av skifferförekomsterna. Detta utfördes av företaget Svenska Skifferolje AB.

I ett uranextraktionsverk bedrevs utvinning av uran. All industriell verksamhet i området hade stor påverkan på miljön, vilket numera märks bl.a. genom flera vattenfyllda skifferbrott. Resterna av skifferutvinningen märks på lång väg genom den över 100 meter höga askhögen Kvarntorpshögen (157,2 möh). Sedan 1980 bedriver Kumla kommun släckningsprojekt i syfte att kyla ner askhögen och dämpa rökutvecklingen. Området runt Kvarntorp har blivit klassat som lämpligt för inlandslokalisering av tung och miljöstörande industri. Flera företag i kemibranschen har numera uppstårr här. Ett av de mera kända företagen är Svensk Avfallskonvertering AB (SAKAB), som tar emot miljöfarligt avfall från hela Sverige.

***


Kommentarer
Postat av: Matthias

Kul med verekliga bloggar.
Mera sånt.

2013-03-21 @ 19:50:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0