Midsommar i Dalarna...

Finns det nåt finare än midsommar i Dalarna? Inget är väl så genuint genomsvenskt som just midsommar i Dalarna? Vädret är oerhört hett (ja, inte temperaturen men intresset) just nu, men spelar det någon som helst roll med alla prognoser?

Nu funderar ni, menar han allvar eller skämtar han (eftersom jag är född på 60-talet ligger ironin nära tillhands) när han hyllar midsommaren? Ska jag vara ärlig vet jag knappt själv, jag är ju från Dalarna och har ett rätt bra förhållande till midsommaren. Men det är nog det här med Dalarna som stör mig, vad är egentligen Dalarna och vad har svensken i gemen för bild av Dalarna? Jag kommer från en bruksort i Södra dalarna... visserligen vacker som satan på sommaren, men knappast det man tänker på när man säger att det är så fint i Dalarna.

En gång för alla, Dalarna är inte en homogen plats utan ett stort landskap/län med väldigt skiftande natur och kultur... tro inte att det är så förbannat fint överallt bara för att det är inom länsgränsen. Med Dalarna menas väl egentligen siljanstrakten!? Vi åker till Siljan och firar midsommar, till Sälen och åker skidor och passerar Södra dalarna snabbt som fan. Men Södra dalarna får väl vara tacksamt så länge det nämns i samma andetag som det fina dalarna.

***
Och vädret, varför bryr vi oss i prognoserna? Vi kommer ändå att sitta utomhus, om det så regnar småspik sitter vi där och huttrar och biter ihop... det är nästan så det hör till, finns ingen prognos i världen som får midsommarsvensken att ändra planerna.

***
Ett tips tll midsommar... koka lite färskpotatis, bre på en hård brödbit, lägg på skivad färskpotatis, matjessill, gräddfil och gräslök. Häll upp ett stort glas iskall mjölk och njut av delikatesserna.

Passar bra såväl före som efter midsommarfirandet.

***
Har lite svårt att smälta det här konstverket...


... men egentligen är det rätt mycket humor.

***
Trevlig midsommar!

***

Kommentarer
Postat av: Marie

Vad du har rätt!!

Ta mycket och tjocka kläder med till midsommar.



Vad är ni och tittar på för konstverk egentligen?



vi ses till helgen!



Marie (från södra Dalarna)

2009-06-17 @ 08:51:58
Postat av: Anonym

Mycket kläder blir det... det roligaste med "konstverket" är att jag fått kondomreklam på bloggen efter att jag la ut den där bilden. Är det en slump eller?

2009-06-17 @ 21:50:24
Postat av: Kent

Du som gillar konst får här lite tips på hur du kommer igång med Prousts "På spaning efter den tid som flytt" under ledigheten.



http://dir.salon.com/story/books/review/2005/08/28/proust/print.html

2009-06-24 @ 13:40:14
Postat av: travfilosofen

Hej Kent, den serien får vänta... men jag är snart klar med The Black Dahlia (som namnet antyder läser jag på engelska!!!).

2009-07-07 @ 16:18:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0