Vårkänslor och hyckleri ...

Våren blixtrade till, Agenda för en dryg vecka sedan fick mig illamående och svenskarnas telefonröstning förbryllar...

Den här bloggen skrev jag egentligen för en vecka sedan, men av någon anledning kom den aldrig ut... kom väl nåt emellan antar jag!?

Det var i alla fall en riktigt härlig marsdag, en sån där dag då våren känns riktigt nära...


Det här kan ha varit redan i februari, men Keso njuter ändå.

***
Vanja Lundby-Wedin... hon syns alltid i rutan för att spy galla över bonusar och girighet i näringslivet, men i förra söndagens Agenda skulle hon försöka förklara skillnaden mellan bonusar i AMF och i näringslivet. Det gick inget vidare. Och ännu värre är att hon försökte ta poäng från övriga styrelsen genom att låta påskina att hon minnsann varit emot bonusar hela tiden trots att hon också godkänt de bonusar man nu pratade om, sorgligt. Hon pratade hela tiden av nervositet, det var obegripligt det hon sa och i mina ögon fanns det ingen som helst trovärdighet i hennes agerande.

Det har nu gått en vecka sedan Agenda och jag funderade länge om jag skulle orka skriva om Vanjas hyckleri, men efter att hon gått ut i media och sagt att hon blivit lurad orkar jag inte vara tyst längre... Har hon ingen rådgivare som kan få tyst på henne?

Hyckleriet står mig upp i halsen... och aldrig någon som kan stå upp för sina åsikter när det börja blåsa, makthavare är som barn som blir påkomna med handen i kakburken och direkt utbrister: "det var inte jag".

***
Såg vi ett trendbrott i Melodifestivalen? Jag menar hittills har väl det här spektaklet varit underhållning för barnen, åtminstone trodde jag det. Vi vuxna har lite nedlåtande tittat för att hålla barnen sällskap och givetvis tyckt att vinnaren är en soplåt framröstad av åldersgruppen 10-14 år... men vad hände i egentligen i år? Svenska folket röstar fram en operasångerska före Caroline af Ugglas, ungarna hemma i soffan skrek skandal... det var riktigt kul förresten. Men frågan återstår, vilka har röstat? Och nästa fråga måste vara om barnen i år förbjöds att rösta?

Malena och Caroline må vara barnens hatobjekt, men också diametralt olika som artister... det känns alltså även som en kamp mellan olika vuxenfalanger. Jag väntar med spänning på en undersökning som tar reda på sanningen bakom röstandet... dela upp befolkningen efter var man bor, hur mycket man har i lön och hur lång man är. Jag vill veta allt!

***
Spurtpriser i världscupen kan verka tramsigt, men för att göra masstarterna lite mer spännande är det rent av genialiskt. Kollade förra helgen och det hände saker hela tiden, riktigt kul... och skidbytena verkar också ha bra effekt. Men varför åkte dom i Trondheim? Vad hände med Holmenkollen?

Thomas Alsgaard (det var väl den Alsgaard?) åkte Vasaloppet och var med i täten riktigt länge... slutade inte han för hur länge sen som helst? Om det var han är det vad jag kallar elitmotionär!

***

Kommentarer
Postat av: Marie

Hej svejs!

Va kul med reaktionerna på melodifestivalen.

Jag har röstat!!!, (men inte på Ugglas).

Gissa på vem?

2009-03-24 @ 07:23:06
Postat av: Micke

Man håller på att bygga om "Kollen" inför skid-VM i den norska huvudstaden år 2011 (hoppbackarna måste fixas till och borde vara klara till nästa års för-VM). Men låt oss slippa masstarten i klassiska Holmenkollens femmilar som inneburit så många segrar för svenska skidkungar genom åren.



Jag håller med dig om Wanja Lundby-Welin. Frågan är om Wanja är en hycklare (kritiserar höga bonusar i näringslivet och sedan har hon själv godkänt höga pensioner i AMF), okunning eller inte kan läsa de årsredovisningen som bolaget tar fram varje år?? Om detta gäller för Wanja så borde ju LO välja en annan företrädare än LO:s ordförande i dessa styrelser.



//Micke

2009-03-24 @ 20:49:22
Postat av: travfilosofen

Hej Marie,



Misstänkte att du är en av dem som röstade på vinnaren... i morgon bär det av till fjällen med en nyinköpt takbox.



Ha det!

***

2009-03-25 @ 00:28:16
Postat av: travfilosofen

Då vet jag, skönt att Kollen finns kvar. Hur kan Alsgaard vara så bra, är det inte länge sen han la av?



Wanja verkar åtminstone föredra att lansera sig som okunnig... vet i alla fall vad jag tror, och hur det än är lär hon få det tufft framöver.



Missa inte V64 imorgon, V65 på torsdag och V75 på lördag... många godbitar!

***

2009-03-25 @ 00:35:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0