Musikkarantänen är över...

Den här bloggen blir bara mer och mer oemotståndlig... nu även med skivrecensioner, håll tillgodo!


Jag har av någon outgrundlig anledning befunnit mig i en sorts musikkarantän och inte orkat lyssna eller ta del av nya skivor som i alla tider varit en stor del av mitt liv... men nu har jag köpt ny stereo och beställt skivor för nästan 1 000 spänn från CDON.

Väldigt intressant tänker ni med ironin hängande ur öronen, men det är just precis vad det är. Med det torftiga musikliv ni säkert lever med nedladdningar från usla sajter och YouTube-klipp som alla lyssnar på kan musiktipsen jag kommer med förändra era liv... men då krävs det att ni lägger ifrån er mobilen och verkligen koncentrerar er.


Det är framförallt fyra skivor som värmt mitt musiköra lite extra.


***

Lykke Li - "Youth novels"

Med en pappa från Dag Vag och en mamma från Tant Strul kan det väl inte misslyckas!? Det gör det inte, några låtar är oerhört charmiga.


"I think I'm a little bit, little bit, a little bit in love with you

but only if you´re a little bit, little bit, little bit in love with me"


Jenny Wilson - "Love and youth"

Som medlem i First Floor Power var det kanske ingen överraskning att hon skulle vara bra, men det här är ändå över förväntan och hela skivan är fylld av godis... det här är första skivan och jag är redan på väg att köpa den senaste.


Fever Ray - "Fever Ray"

Karin Dreijer har medverkat i The Knife och ger ni den här skivan lite tid kommer ni att få valuta för pengarna. "Keep the streets empty for me" är en av pärlorna.


Florence Valentin - "Spring Ricco"

Vid första lyssningen var jag riktigt besviken på den här omtalade gruppen... men efter några lyssningar till är jag helt omvänd. Visst, texterna är ibland lite för mycket men det är lättsmält pop som verkligen svänger.


***

Och nu tänker ni: "jag vill ha mer tips av detta smakgeni"... och då har ni sån tur att det finns en ultimat topplista för utländsk och svensk musik som är glödhet och full med pärlor från 80-talet (och faktiskt även 70-talet och alla andra tal).

***
Gradvall är ett annat smakgeni med intressanta artiklar... läs bara det här.

***


Kommentarer
Postat av: simon

Måste bara komentera hä också.

Lykkeli, vilken skit!!!

Där passar verkligen ett av mina favoritordspråk: Don´t misstake lack of talent for genius!

2009-05-15 @ 20:00:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0