Beatles och Carlsberg

Imorgon kommer inte ölen att stå på kylning, men jag är ledig från jobbet och tänker bänka mig framför tv:n iförd min danska tröja senast 13.30... Danmark-Holland är ett derby hetare än chili. Som ni alla känner till gillar jag Danmark, fyra träningsläger i Naestved på 80- och 90-talet har bidragit till kärleken. Trots att jag inte förstår ett ord danska känner jag mig ibland mer hemma i den danska kulturen än den svenska.

När det gäller Holland är jag lite mer kluven. Det platta tulpanlandet fyllt av skridskoåkare spelar en fotboll som ända sedan VM 1974 fascinerat mig, det är många holländare jag håller högt på en topplista äver bästa spelare genom tiderna, bl.a. Cruiff och Van Basten. Men det är också nåt som stör mig med den holländska uppsynen... det finns hos vissa spelare en överlägsenhet som retar gallfeber på mig. Holländska landslaget her genom historiien haft svårt att dra åt samma håll på grund av olika fraktioner inom laget, jag tror uppsynen retar även de egna!?

Nog om det, ni kanske funderar över rubriken på det här inlägget? Det finns en koppling, den som först svarar rätt (i kommentarer) kommer att få ett omnämnande på bloggen. Om det lämpar sig geografiskt kommer jag dessutom att bjuda på en Hof i samband med en VM-match.

Höll på att glömma huvudsyftet med hela inlägget... dagens öl. För att återgå till rubriken och hyllningen av det danska tänkte jag dagen till ära ge er en klassiker, en öl jag alltid återvänder till, själva urmodern i min ölsläkt. 

Flagga  Carlsberg Hof  (nr 1335)
   
Land Danmark
   
Distrikt Danmark
   
Alkoholhalt 4,2 %
   
Färg Gul färg.
   
Doft Brödig doft med inslag av malt och citrus.
   
Smak Brödig smak med inslag av malt, citrus och örter.
   
Användning Serveras vid 8-10°C till husmanskost, eller som sällskapsdryck.

***
"4.2 procent kärlek är bättre än ingen kärlek alls"

Kommentarer
Postat av: Kent

Båda sägs vara bäst i sin klass, men är det inte?

2010-06-16 @ 20:38:04
Postat av: Anonym

Det var dåligt med uppdateringar på bloggen tycker jag. Du har kanske tröttnat på dåliga matcher i första rundan av VM. I andra omgången har det blivit bättre fotboll.

//Micke

2010-06-18 @ 21:31:14
Postat av: Per

Bröllopsbestyr i veckan har gjort att jag inte haft tid :-) Jag har tyvärr missat dom bra matcherna, ikväll hoppas jag på bättre takter.

2010-06-19 @ 19:00:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0