Topplista - Upplevelser

Topplistorna jag redovisar kommer att uppdateras, det är levande topplistor som förändras utifrån min smak och mina humörsvängningar... men det här är en lista som alltid kommer att följa mig och den är kronologiskt sorterad, att ranka dom inbördes kan bli en senare fråga.

Inser att det är mycket trav, men det är som det är... håll tillgodo.

Ex Lee - 1979?
Jubileumstrav på Solvalla i slutet på 70-talet och för en ung tonåring var det fantastiskt att åka till Stockholm och kolla in traveliten i landet. Men bland alla fantastiska lopp och prestationer var det en som stack ut ordentligt, och det var den underbare Ex Lee. Den bildsköne hingsten var vacker som få och växlade ned motståndet med en speed på bortre långsidan som jag aldrig skådat... knäna darrade, läppen skakade och jag var för alltid förlorad i travets fantastiska värld. 

Elvis Costello - 1985
Jag föll ordentligt för Costello i mitten på 80-talet och har sett honom live 1986, 1996 och 2007... men inget slår Live Aid galan 1985 när Costello går ut och kör "All you need is love" på en insamlingsgala han inte var speciellt förtjust i. Den dagen förändrade mitt liv.

Diego Maradona - 1986
Världens störste fotbollsspelare var så magisk att något liknande troligen aldrig kommer att upplevas igen. Målet mot England i VM när han kör slalom med engelsmännen är ett minne för livet.

Mack Lobell - 1988
Elitloppet 1988 var mitt första på plats, och det var enormt upphaussat på förhand. Loppet blev lika magiskt som väntat och USA fick sin revansch när världsrekordhållaren Mack Lobell hade uppvisning trots att motståndarna Sugarcane Hanover och Napoletano var enorma hästar.

Copiad vs. Pine Chip - 1994
Svenske stålmannen Copiad mot USA:s gigant Pine Chip, David mot Goliat... en fullständigt fantastisk duell som slutade med att Copiad kämpade ned den store Pine Chip.

Kalifornien - 1996
Är i allmänhet inte så förtjust i att resa, men när vi satte oss i bilen och åkte ut från San Francisco med riktning mot Yosemite Nationalpark var jag mållös. Små hålor och landskap jag bara sett på film blev plötsligt verklighet... och i det ögonblicket ville jag både åka och stanna upp.

Gentle Star - 1996
Min favorittravare alla kategorier... segermaskin med enorm explosivitet och utrustad med ett psyke jag aldrig sett maken till. När jag såg honom första gången 1996 var det kärlek, äntligen hade jag sett den perfekte travaren.

Varenne vs. General du Pommeau - 2000
Olympiatravet 2000 var på förhand en match mellan General du Pommeau och Varenne, och vilken match det blev!!! Den makalösa Varenne (störst genom tiderna) krossade en mycket bra General du Pommeau i en duell fullt i klass med Elitloppet 1994.

The Hives - 2006
Söderbärke Folkets Park sommaren 2006 var stort, så ruskigt stort... Grabbarna från Fagersta nästan på hemmaplan i en miljö jag är väldigt hemma i, och sen levererar dom ett liveuppträdande som tar fullständigt andan ur mig. Låtar, energi och mellansnack som i det ögonblicket var det största jag varit med om... så här i efterhand är det nog fortfarande så.

The Cure - 2008
Hovet 2008... visst har dom blivit gamla men Robert Smiths röst är bättre, låtarna lika bra och jag nyktrare. När världens bästa låt "Boys Don't Cry" äntligen spelades var kvällen fulländad.
 


Kommentarer
Postat av: Simonsson

Blir bestört av att läsa en topplista som rymmer en knarkande argentinare, diverse knarkande engelsmän, diverse knarkande svenskar och förmodligen hästar som är framodlade på labratorium. Är det verkligen sådant som vi vill ska lyftas fram i ljuset?

Det är även en skandal att ingen av Göran "Kiben" Bergströms 515 matcher får plats på listan. Ingen kan dominera en fotbollsmatch som han.

2008-08-17 @ 14:47:25
Postat av: Åslund

Den tidigare kommentaren verkar skriven under kraftig drogpåverkan... personligen tycker jag listan är klockren :-)



Är det verkligen bara 515 matcher?

2008-08-18 @ 09:57:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0