Nu får det vara nog...

Det är mycket trav på min blogg just nu… vill härmed rikta en ursäkt till alla med andra intressen. Jag brukar själv poängtera vikten av en breddad kulturell bas, dvs. hur viktigt det är att inte snöa in på struntsaker som trav, rymdfärder, fotboll, frimärkssamlande m.m.

Som en bonus till mina språkintresserade läsare tänkte jag ta upp några språkliga problem som stört mig länge. Troligen är det inte värre än tidigare, troligen är det bara jag som blivit äldre och hakar upp mig mer och mer på allt möjligt… men det spelar ingen roll vad det beror på, jag har fått nog. Det finns massor med tveksamma uttryck som bara måste påpekas.

I travkretsar är jag just nu ruggigt trött på ”den” och ”hästen” när man pratar om ”han” eller ”hon”… ”hästen är i fin form” eller ”den såg bra ut senast” är rena mardrömmen i mina öron. Hästarna har både namn och könstillhörighet (heter det kön på hästar?)… är det ingen som kan ta tag i det här slarvet på tv4? Det är förresten Ralf Vadsmo som är största boven.

Annat jag hakat upp mig på länge är...

... att man INTE säger "chansen att dö är inte så stor", det heter "risken att...". Jo jag vet, vissa vill dö, men ändå.

... att man INTE "tar självmord", man tar antingen "livet av sig" eller "begår självmord".

... att det heter ”papper och penna” INTE ”penna och papper” … det hör väl vilken idiot som helst att det första låter bättre än det andra.

... att det heter ”senap och ketchup” INTE ”ketchup och senap” … ingen större skillnad tänker ni, ha säger jag. Det här slarvet har fått konsekvenser för den utdöende korvkioskkulturen, som man säger gör man och därmed får man ofta ketchup på korven FÖRE senapen… lika oetiskt som att ha smör ovanpå ostskivan. Det här beror på att dagens yngel inte klarar av senap (och därmed tappat respekten för korvens vapenbroder) för deras smaklökar är förstörda av allt lördagsgodis dom hetsäter varje helg för att några vuxna (som inte klarar av att säga nej) kommit på den briljanta idén att det SKA ätas godis på lördagar…

... men diskussionen om lördagsgodisets förbannelse kan jag ta en annan gång.

***
Just nu verkar svininfluensan och Sverigedemokraterna toppa nyhetsutbudet, varför finns det bara vaccin mot det ena?

***


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0