OS-bloggen, 16/2-2010

Guld för Kalla på längdskidor och guld för Ferry på skidskyttet... två makalösa dagar för Sverige. Det kommer mera, jag är helt övertygad. 

Den här bloggen skulle handla om längdskidorna igår och så åker Björn Ferry upp sig från åttonde till guld på jaktstarten i skidskytte idag... citatmaskinen Björn Ferry levererar och kan inte annat än bli huvudperson i bloggen. Det var ju damerna som skulle ta medaljerna, men Björn Ferry bryr sig inte... så grymt iskall han var, såg ni sista skottet? Mitt i prick, helt sjukt.

Längdskidorna började i måndags och vilken form Sverige visade upp… Kalla levererade på favoritdistansen och tog guld, i samma lopp körde Anna Haag också fantastiskt och var bara fem sekunder från medalj. Charlotte Kalla är magnifik på fristil och det största som hänt svensk damskidåkning i modern tid, men jag är egentligen mer förundrad över Anna Haags utveckling… Kalla får se upp, dalatösen tar in för varje dag. Härlig inställning på båda tjejerna och jag blir inte ett dugg förvånad om båda är på pallen i nästa race.

Även herrarna (Hellner och Olsson) visade knallform och Marcus Hellner var snubblande nära medalj efter en oerhört offensiv satsning, Johan Olsson avslutade starkt och hade utan felåkningen på upploppet varit nära medalj även han. Men norrmännen, vad hände där?

***
Stafetterna kan bli ohyggligt rafflande, längdskidstafetter är förresten världens bästa tv-sport… nu hoppas jag landslagsledningen gör som Hellner och satsar på guld, inga feguttagningar utan satsa allt eller inget. Jag har en idé om hur vi ska knäcka Northug, se här:

Sträcka 1: Daniel Richardsson – Bättre och bättre i år, bra i klassiskt och en vettig startman.
Sträcka 2: Johan Olsson – Ruggig i klassiskt och tydligen i form, kan skapa luckor i fältet.
Sträcka 3: Marcus Hellner – Given, kan både ge lucka och hämta upp förlorad mark.
Sträcka 4: Emil Jönsson – Pallar 10 km vid form och den enda som kan knäcka Northug.

Anders Södergren då? Nej, han har inte alls formen… men visst, skulle han hitta den är han förstås ett alternativ. Just nu platsar han inte i mitt lag, men troligen åker han tredje i ett lag som siktar på brons. Tråkigt om det blir så… jag vill se Jönsson sprinta över upploppet. Hellner har fått stryk så många gånger av Northug att det krävs nåt annorlunda på sista sträckan för guld.

Damerna borde också kunna vara långt framme, men här krävs också chansningar… vi har två världsåkare, men sen är det tunt. Även här har jag idéer:

Sträcka 1: Anna Olsson – Formen stiger och hon känns stabilast, men det blir tufft.
Sträcka 2: Anna Haag – Faktiskt bättre på klassiskt, det krävs styrka på den här sträckan.
Sträcka 3: Charlotte Kalla – Passar bättre på tredje, kan skapa luckor eller hämta in tid.
Sträcka 4: Magdalena Pajala – Krävs en chansning, Pajala har ett ruggigt självförtroende.

En bra dag kan Sverige definitivt ta medalj… men truppen är tunn och det krävs flyt.

***
Sprint i morgon... hur många medaljer tar vi då?

***


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0