Whiskyprovning...

Som ni vet har jag blivit en snobb och finsmakare när det gäller whisky... rökig whisky från den skotska ön Islay ska det vara. 



Jag har plockat ut fyra pärlor som jag betygsatt i tre kategorier: 1. Färg, 2. Lukt och 3. Smak. Som ni säkert redan förstått är det här en whiskyprovning som inte direkt följer angivna mallar, men så är det också min whiskyprovning och det som jag värdesätter hos en whisky. Betygsskalorna kommer att ta hänsyn till vilken betydelse jag tycker de olika kategorierna har. 

Det fanns en sida av mig (bruksandan) som även ville betygsätta procentsatsen, men det kändes oseriöst... priset tänker jag inte heller prissätta, är man ekonomiskt oberoende har det ingen som helst betydelse.

Vinnaren kommer förresten att få en helkväll med mig...

Dom tävlande är...
Ardbeg Uigedail (54,2%) - Inköpt på bolaget, bolagets bästa sprit.
Bowmore - 17 år (43%) - Inköpt på Ålandsresa, finns inte på bolaget.
Laphroaig - 18 år (48%) - Inköpt på bolaget, släpptes i februari 2010 i begränsad upplaga.
Laphroaig Original Cask Strength - 10 år (55,7%) - Inköpt på Ålandsresa, finns inte på bolaget.

1. Färg (betyg 1-3)
Viktigt för mig... gjorde en blindtest förut och insåg att färgen har betydelse.

Ardbeg - 3
Bowmore - 3 
Laphroaig18 - 2 
Laphroaig10 - 3

I princip alla har den rätta bruna färgen, lite fördel för Ardbeg och Laphroaig18 lite blekare än övriga.

2. Lukt (betyg 1-4)
När man dricker en riktigt rökig och matig whisky är lukten nästan lika viktig som smaken.

Ardbeg - 4
Bowmore - 2
Laphroaig18 - 3,5
Laphroaig10 - 4

Om man gillar mögelost Laphroaig18 given vinnare... men det kan bli lite mycket, dock väldigt speciell. Ardbeg och Laphroaig10 har härliga rökdofter och får 4 i betyg. Bowmore har någon söt vaniljdoft som jag har svårt för.

3. Smak (betyg 1-5)
Självfallet det primära, det ska ju trots allt drickas.

Ardbeg - Stark och smakar som en hel skog, ruskigt imponerande - 5
Bowmore - Elegant och riktigt bra, men lite blek i det här gänget - 4
Laphroaig18 - Mögelost även här, mycket speciell smak - 4
Laphroaig10 - Explosiv, fotogen på ett bra sätt, magnifik - 4,5

Dom starkaste (Ardbeg och Laphroaig) är också dom bästa, men dom andra två är också riktigt bra. Måste nog säga att Ardbeg Uigedail är den bästa, den smakar så ofantligt mycket... sen jag köpte den i höstas har jag varit lyrisk. Laphroaig har alltid varit favoritwhiskyn, men Ardbeg Uigedail är nog min enskilda favorit. Tänk på att när whiskyn ligger runt 55% är det bra med en skvätt vatten (cirka 1/4), det förhöjer faktiskt upplevelsen.

Slutresultat

1. Ardbeg - 12 poäng (av 12 möjliga) 
2. Laphroaig10 - 11,5 poäng
3. Laphroaig18 - 9,5 poäng
4. Bowmore - 9 poäng

Ardbeg är vinnare, den har alla komponenter en magnifik whisky ska ha. Laphroaig10 är också en höjdare, bara något, något sämre i färg respektive smak... men det är små marginaler. Laphroaig18 faller mest på blek färg och kanske väl mycket mögelost i lukt och smak. Bowmore är en mycket god whisky, men lukten stör tyvärr... håller man för näsan är den riktigt nära toppduon.

Kommentarer
Postat av: Kent

Det blev procenten som (nästan) avgjorde det hela i alla fall :)

2010-03-15 @ 09:12:08
Postat av: travfilosofen

Ja, och det bekräftar alla mina teorier :-)

2010-03-15 @ 10:03:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0