Ute och cyklar...

Jag gillar inte cyklar, cykling och cyklister... vet inte varför, men det kan bero på att jag själv har benmuskler som inte tål cykling. Jag har idrottat hela livet, men kroppen tål inte cykling... minsta lilla motvind eller uppförsbacke kan få mig att gråta av ilska, och det blåser alltid motvind. Många hävdar att cykeln är en fantastisk uppfinning, jag hävdar motsatsen... jag har däremot konstaterat att sparkstöttingen är en fantastisk farkost som svävar fram utan minsta ansträngning, om det är bra underlag vill säga.

Det är också nåt otåligt och rastlöst över hela cykelkulturen, vad är det dom har så bråttom till? Jag föredrar en lugn promenad, även om det tar lite längre tid. Misstänker att cyklister har sämre smak i allmänhet, dom har inte tid att njuta av god mat och kultur... dom har ju så bråttom att förflytta sig från ena punkten till den andra. Men jag undrar som sagt varför dom har så bråttom? 

Trottoarer och cykelvägar är ofta nära varann och jag tror cyklisterna är lika irriterade på oss som går. Men jag sparkar uppåt och slickar nedåt, och har man högre fart är man högre på rangordningen och därmed fri att sparka på.

Häromdagen gick jag på trottoaren på väg till jobbet och så hör jag det förbannade plingandet bakom, en cyklist som till varje pris ska fram, tydligen kan inte cyklisterna stanna, sadlarna sitter troligen för högt, därför måste alla som kommer i deras väg slänga sig åt sidan ... det är givetvis bra att dom varnar när dom kommer, men när humöret inte är på topp hänger smockan i luften. Hade jag haft en pinne i handen hade den åkt in i bakhjulet, jag tror faktiskt det.

Föreslog för sambon att man kunde flytta alla cyklister till en egen stad, förslagsvis Linköping som är en hyfsat stor stad på behörigt avstånd från mina domäner. Hon verkade tro att jag skojade.

Sen har vi dom där (vuxna) som har cykelhjälmen på inomhus, dom här som av någon outgrundlig anledning vill visa hela världen att dom minsann använder hjälm. Det är helt okej att ha hjälm på när man cyklar, men snälla cyklister ta av hjälmen när ni kliver av... lite stil kan man väl ändå begära!? Jag är ledsen, men när hjälmarna sitter på i korridorerna på jobbet och i mataffären har jag fått nog. Finns det inget förbud mot hjälmar inomhus? Det borde det... det ser för bedrövligt ut, speciellt nu på vintern när det sitter en mössa under. 

Apropå hjälmar så undrar jag vem som uppfann cykelhjälmarna som är utformade som en liggande strut och inte skyddar mot annat än fågelskit? Dom sitter ju ovanpå huvudet, ska dom inte sitta på??? Fula är dom också...

Idag höll jag på att bli överkörd av en sån där cyklist när jag gick på trottoaren. Cykelbanan räckte inte till för två att cykla i bredd så gångbanan utnyttjades och då var tydligen jag värd att offra. 

Vill härmed påminna alla som cyklar, nästa gång kan det vara mig ni möter... och cyklar ni i min riktning på gångbanan är det bäst ni håller hårt i styret, tålamodet börjar nämligen sina.   

Kommentarer
Postat av: Kent

Ni är ju ni fotgängare som är helt hopplösa, går mitt i cykelbanan och tar plats.

2010-03-15 @ 09:05:51
Postat av: Kent

Det är ju, skulle inlägget börja med så klart.

2010-03-15 @ 09:07:27
Postat av: travfilosofen

Du ser, ni cyklister har så bråttom att ni inte hinner korrekturläsa det ni skriver... ställ cykeln ett tag, ta en promenad och njut av fågelkvitter och takdropp.

2010-03-15 @ 10:05:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0