Vinter i Dalarna...

Var upp till Dalarna för en vecka sen och åkte slalom och hälsa på familjen, jisses va snö det var där! Här på Närkeslätten var det ingenting, orättvist tyckte barnen... håller faktiskt med.

Slalom, födelsedagsfirande och djur var det vi ägnade korthelgen i Dalarna till... 

   

Nu har det snöat massor även här på plattlandet, snöskottning idag... så kul är det inte. Men visst är det vackert, och katten gillar snön skarpt.

     

***
På vägen upp till Dalarna körde dom min favoritlåt just nu på radion - Stronger than Jesus med A Camp. Nina Persson med pojkvän och så det musikaliska geniet Niklas Frisk, mannen som en gång i tiden slog igenom med Atomic Swing.

När jag ändå är inne på musik kan jag inte låta bli att hylla Laleh... gillar den tjejen skarpt och det här är riktigt bra.

***
Jag gillar Janne Josefsson och han är en bra programledare för Debatt, och han har gjort flera underbara reportage... men är det någon som vågar granska Josefssons metoder? Det är väl inte bara jag som misstänker att han ibland går över gränsen?

Misstänker att jag kan hamna på Josefssons svarta lista nu... tur att ingen läser min blogg.

***
Var på underbara Bio Roxy i Örebro härom veckan och såg den omtalade Gomorra... filmen var bra men jag har lite svårt att bedöma den. Det kan bero på att salongen var fylld med figurer som tog rökpaus en gång i halvtimmen och gjorde att koncentrationen avtog... misstänker starkt att dom inte betalat själva för att se filmen!? 

Det är väl det som talar mot Roxy att det verkar vara mycket gruppbiljetter som säljs, min arbetsplats köper också in biljetter ibland och då gäller halva priset... gillar inte subventioner på bio, knappa hundringen kan man väl begära att vuxna människor med jobb kan betala för ett par timmars underhållning!?

Tyvärr är det väl så att Bio Roxy är beroende av dessa subventioner, tragiskt att popcornfabriken SF lockar mer folk oavsett vilken dynga dom visar.

***
Apropå film så är Guds Stad (om gatubarn i Brasilien) en makalös film... ett måste om ni inte sett den, och betydligt bättre än Gomorra.

Nämnda Gomorra handlar om fattigdom och elände i Italien, jag har sett flera filmer med liknande tema från Frankrike... men när man hör om fattigdom i den "rika" världen brukar det bara vara USA som nämns i media, varför? Rapporter från Frankrike och Italien handlar bara om pittoreska byar, fantastiska monument och god mat... när man pratar om USA är det slum, nedlagda fabriker och feta människor som avhandlas.

Jan Guillou är en av alla som avskyr USA men aldrig varit där... det är lätt att avfärda Guillou också, men jag känner inte honom så jag avstår. Trodde ni ja... karln verkar ju sanslöst jobbig med sina franska uttal och det ständiga behovet att veta bäst. Kavla ner ärmarna och anslut till jorden Janne!

***

Kommentarer
Postat av: Kika

Apropå snö och Laleh.. Lyssna på http://www.youtube.com/watch?v=gH-nywfotBc&feature=related vet ja :)Hon är fenomenal!!

2009-02-08 @ 22:08:41
Postat av: travfilosofen

Kan bara instämma...

2009-02-08 @ 22:17:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0