Travblogg, 17/1-2010

Prix d'Amerique må betraktas som världens eller europas största lopp, men för mig är det knappt med på tio i topp-listan. Vet inte om det beror på Paris, årstiden eller underlaget?

Varför byggde dom förresten en bana som inte är plan, misstag eller vad var tanken? Underlaget sägs vara underbart för hästarna, men som åskådare är det inget vidare med färgen på kolstybben som gör att hästarna nästan försvinner... och varför kör dom årets stora meeting under den tristaste årstiden på året?

Det är många frågetecken kring Prix d'Amerique... startmetoden och uttagningskriterierna lämnar jag därhän.

***
Hetast den här veckan...
När en 12-åring är så pigg som Super Light måste man imponeras.

***
Mera trav...
Rutger Raket har två raka sedan jag slutade spela på honom, som vanligt är jag rätt ute men ändå fel. Premier League bra på Örebro i tisdags. Trade East åter bra på Jägersro.

Super Light ska tydligen sluta tävla och avslutningen var minst sagt imponerande när han krossade allt motstånd i Gulddivisionen på Bergsåker.

Helgens begivenheter på Vincennes var inte så upplyftande för svenska fans... Nu Pagadi var chanslös mot Rolling d'Heripre och Ready Cash. Rolling d'Heripre imponerar alltmer. Quarcio du Chene gjorde ett kanonlopp som tvåa i söndags, men det krävdes seger för att få starta i Prix d'Amerique. Preparéloppet Prix de Belgique vanns överlägset av Paris Hafour... Opal Viking var en av alla som gömde sig i kön.

***
Missa inte...
Våren, ni vet den som kommer i mars om vi har tur... det är då jag tar kameran och sambon med mig ut på landets travbanor.

***
DD-tips...
Inga idéer på sistone, men på lördag när Åby (open stretch) kör V75 ser det lätt ut. I DD-1 ser 3 Kjell Rivner och 6 Milou Zet bäst ut och i DD-2 bör 5 Omega Boko ha bra chans.

Återkommer i slutet av veckan med närmare analys.

***

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0