Alandh, Schyffert och Beatles...


Så här i juletider tänkte jag ge er lite intellektuell vägledning... det kan behövas mitt i allt frossande av mat, godis, sprit och julklappar. Just nu är det Karl-Bertil Jonsson på tv:n... undrar om alla som hyllar programmet fattar vilken känga det är åt julhysterin? Men det var inte det jag ville säga... fast å andra sidan är steget inte långt från Tage Danielsson till Tom Alandh...

Ända sedan jag såg Tom Alandhs tre filmer om hästägaren och företags-VD:n Ulf Berner har jag varit fast… Alandhs dokumentärer för SVT håller alltid hög klass, oavsett om det handlar om kända eller okända livsöden.

Tom Alandhs dokumentärer är ett lysande exempel på att det finns en marknad för lågmälda och eftertänksamma dokumentärer. Han är inte så intresserad av att exponera sig själv och sina verk, vilket är synd eftersom jag och många andra vill se allt… men å andra sidan är det väl just det personlighetsdraget som gör att han är så bra. Söker man på nätet får man många träffar, men det är svårt att få en helhetsbild av vad han gjort.

Vill ni ha mer Alandh kan ni läsa hans krönikor i boken "Sprickor och ljus".

Läs även Johan Cronemans hyllning av Tom Alandh.

Dessutom kan man läsa en artikel om Alandh i Travrondens vinternummer som finns ute i handeln…

För övrigt…
Såg Schyfferts 90-talsshow förra helgen, det var riktigt underhållande… lite nostalgikickar från 70-, 80- och 90-talet blandat med Schyfferts personliga liv gav en bra blandning av humor och allvar.

Dom har stängt Youtube på jobbet… vad ska vi nu göra?

Jag är trött på alla experter som alltid häver ur sig att det var John Lennon som gjorde det bästa i Beatles… jag vill inte höra nåt mer, ge mig bevis. Nu! "Let it be" är förresten bästa Beatles-låten och den gjorde McCartney…

Har ni sett Robins (i programmet med samma namn) imitationer av Zlatan? Det är sjukt kul och ruggigt likt… undrar vad Zlatan tycker?

Nedan är hämtat från text-tv (dagen före julafton) och är ett klart bevis på att det finns bra och dålig musik… eller handlar det om julen i stort?

Julmusik plågar butikspersonalen
Carola, Peter Jöback, Triad. Nu i dagarna väller julmusiken ut ur affärernas högtalare. Ett knep för att sälja mer, men som inte uppskattas av alla. Många butiksanställda klagar på att de mår dåligt av julmusiken. På Handelsanställdas förbund har man fått ta emot flera samtal från trött personal som upplever musiken som ett arbetsmiljöproblem, rapporterar Ekot. Facket råder den som terroriseras av julmusiken i butiken att i första hand ta upp ärendet med sin arbetsgivare.


Jag gillar särskilt ordvalet "terroriseras"…

Apropå jullåtar tänker jag fortsätta att tjata om världens bästa… här är The Hives och Cyndi Lauper igen!!!

***
Ha en bra jul, ett gott nytt år och akta er för dålig musik… se min topplista om ni vill veta vad BRA musik är.

***

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0