Hur tänker dom?


Ibland funderar jag hur man tänker när man planerar olika verksamheter... är det så illa att vissa inte tänker alls eller är det kompromisser som leder till att det ibland blir så fel eller tog pengarna slut mitt i projektet?


Kommunen t.ex.... vi får krångla varje år för att få busskort till barnen så att dom kan åka till skolan. Om dom fick åka buss utan busskort slapp både vi och kommunen allt krångel med ansökning om busskort. Det är ju skolplikt i det här landet så det borde inte vara så svårt att se vilka som är tio år och därmed ska åka till skolan!? Nu leder krånglet till att vissa ger upp och i stället skjutsar barnen i bilar, vilket leder till ökad olycksrisk och försämrad miljö på skolområdet... briljant kommunen!!!


När det gäller trafikplanering har jag alltid hävdat att Örebro är ett infrastrukturellt monster... ett lysande exempel är korsningen Älvtomtagatan-Hagagatan. Här finns det anledning för ansvariga i kommunen att ta bilen på Älvtomtagatan och försöka svänga höger in på Hagagatan, lycka till säger jag!!! Innan man kan åka fram till gatan finns en cykelväg så för att överhuvudtaget se något av biltrafiken måste man ställa sig mitt i cykelvägen, sen när det är fritt att åka ut på gatan kommer nästa problem... en cykelväg till med minimal sikt som gör att man måste stanna halvvägs ute i gatan. Två cykelvägar och en bilväg inom cirka fem meter, ska man följa trafikreglerna kommer man aldrig ut på gatan... briljant trafikplanering!!!


Teliabutiken i Örebro är helt fantastisk... har man ett enkelt ärende är det bara att ta en kölapp, utföra andra ärenden på stan och sen gå tillbaks och hoppas på att kön minskat så pass att den totala kötiden bara blir en timme. Varför finns ingen kassa för snabba ärenden?

Lucullus i Örebro har ett genialt system för att köpa bl.a. tobak... gå in i butiken, välj varor via inknappning på en automat, gå till kassan och betala och få ett kvitto och avslutningsvis gå till en annan automat och knappa in en kod som förhoppningsvis ger dig varan du köpt... kan det bli enklare?

Det snackas ofta om att Max har så bra hamburgare, men när jag varit där tänker jag hela vägen hem på deras fascinerande beställningssystem... har ingen aning om vad jag ätit eller vad det smakat... är det nån som kan förklara hur det fungerar???

Vem som är ansvarig för digital-TV reformen vet jag inte, eller var det Marita Ulvskog? I vilket fall kan det vara den sämsta tekniken man tvingat på medborgarna genom tiderna... möjligen bättre bild (när den fungerar), men dyrare och mer krångel eftersom digitalboxarna har en hållbarhet som påminner om dåliga engångsrakhyvlar. Utanför städerna skaffar folk parabol för att det digitala inte fungerar... var det meningen?

När det gäller planering och säkerhetstänkande är däremot Lars Lagerbäck en förebild och ett geni, han förvandlade 3-5-2 till 7-1-2... jag tror han kan gå på vatten också!? Anna Pojhanens beskrivning av Lagerbäcks nya spelsystem var riktigt kul... "...hängslen och livrem har vi sett förut , och nu lade man dessutom till flytväst..."

Spänn fast bältena, ha krockkuddarna redo och brandsläckaren i knät för på onsdag kanske Lagerbäck lanserar 6-3-2... jag skakar av förväntan...

***


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0