Ljusare tider och topplistor...

Den här måndagen körde det i gång på jobbet, sommarn känns över och det är bara att stålsätta sig när arbetsdagen förlängs med 40 minuter den 1 september. Men lugn, det är snart jul och sen vänder det och blir ljusare igen.

Jag kan knappt hålla mig till våren när alla fantastiska travhästar kommer ut efter vintervilan... är Svanstedt med då?

Men först ska skidsäsongen avverkas... snor, bastu och whisky i en härlig blandning.

***
Tänkte lätta upp stämningen med lite onödiga topplistor...

***
Ni har väl inte missat min whiskysamling, dags att ranka:

1. Laproaig (10 år): Smakar fotogen säger sambon, då gillar jag fotogen... det närmaste vedspis man kommer utan vedspis.

2. Lagavulin (16 år): Också en höjdarwhisky... inte lika brutal som Laproaigen, men ändå rejäl.
2. Bowmore (12 år): Härlig färg, lite godis över den... men tjärsmaken framträder fint.

4. Bruichladdiach (15 år): Inte alls rökig faktiskt, men riktigt god.
4. Ileach (12 år): Hemlighetswhisky från okänt destilleri, men riktigt bra.
4. Ardbeg (10 år): Brutalt rökig, men klart sämre än topp 3 på listan.
4. Caol Ila (12 år): Helt okej... lagom rökig.

8. Bunnahabhain (12 år): Visserligen rökig, men inte alls i min smak.

Det kan ske omkastningar på listan, faktum är att jag ändrar mig lite hela tiden.

***
Apropå listor, så här i slutet av semestrarna tänkte jag ranka årets månader:

1. April: Outstanding... ljuvliga travare, allt spricker upp, värmen kommer och årets högtid (påsken) brukar infalla.

2. Maj: Del 2 av april, ännu varmare och Elitloppet som avrundning.
2. Mars: Ruskigt underskattad och oberäknelig... men i bästa stunder magisk.
2. September: Sommar eller höst, man vet inte riktigt men ljuvligt när frisk luft och alla färger anländer.

5. Juni: Mycket förväntningar och än har man inte tröttnat på all värme och alla kryp.
5. Februari: Största chansen till is och snö... underbart då.
5. Oktober: Höst, kan vara alldeles bedårande vackert.

8. Juli: Gillar inte högsommaren så mycket, men det är trots allt semestertider.

9. Januari: Knepig månad, men om riktig vinter okej.
9. Augusti: Alla tjatar om att sommaren är slut, jobbet kör igång... vemodig.
9. December: Som november numera, och julen är rätt hysterisk. Viss ledighet räddar upp.

12. November: Mörkt, ingen snö, inga helger... rätt onödig.

***
Och av bara farten tar vi veckodagarna:

1. Tisdag: Oväntat kanske, men man är inne i vardagen och det är som längst till måndag.
2. Fredag: Härlig dag, njuter på jobbet och relaxar utan krav på kvällen... sover gott också.
3. Söndag: Gillar jag alltmer, lugn och skön... helghysterin över.
4. Lördag: Borde vara bäst, men lätt hysterisk, allt ska göras... kvällen ångestladdad.
5. Torsdag: Nu kan man börja ladda för helgen, ljuset i tunneln... planeringsdag.
6. Onsdag: Mellandag, ska bara avverkas... redan trött på arbetsveckan.
7. Måndag: Oj så jobbig, kommentarer överflödiga.

***

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0