Svenskt Travkriterium...

Red Hot Dynamite vinner förstås i år, men den bästa vinnaren jag sett är Lass Quick 1983 och favoritminnet är Pamir Broddes spurtseger över Mustard 1979.

Svenskt Travkriterium för svenskfödda 3-åringar är ett lopp som ligger mig varmt om hjärtat, vet inte hur många Kriterium jag varit på... men här kommer favoritminnena i kronologisk ordning:

1979
Duellen mellan styrkefenomenet Mustard och Pamir Brodde är ett av mina starkaste minnen, glömmer aldrig när Pamir Brodde styrd av Karl-Erik "Kacke" Nilsson (numera måldomare) liftade i rygg på råstarke Mustard (Sören Nordin) och speedade förbi över upploppet. Mustard tog över som kulletta och var sent som 3-åring och hela 4-årssäsongen en av Europas allra bästa. Även som äldre var han en av landets bästa. Pamir Brodde fick en svacka men kom tillbaks och tog bl.a. en 3:e-plats i Elitloppet.

1982
Den här upplagan kanske många minns för att storfavoriten Pixie svek och aldrig blev samma häst igen, men ni ska veta att vinnande Ex Hammering också var en riktigt bra häst... han utmanade Pixie från dödens på Gävle tidigare under säsongen när Pixie gick Europarekord på 15,1ak. Ex Hammering hade kanske vunnit Kriteriet även om Pixie haft full form. Det mest anmärkningsvärda det här året var ändå att tränaren Ulf Nordin tog en tränartrippel... det är starkt. Ulf Nordin gick vidare till en stor karriär i Frankrike, däremot utvecklades inte 3-årsstjärnorna i den här årgången som förväntat.

1983
Min favorit bland alla Kriterievinnare är Lass Quick. Han kom från USA där han var en hyfsad häst, men långt från kulltoppen, och pulvriserade motståndet på då lysande 16,3al... löpningsrekord med nästan två sekunder. Det kändes som en annan ras och då insåg jag att svenska 3-åringar var mil efter dom amerikanska. Lass Quick blev inte den stjärna jag trodde han skulle bli.

1985
Personia med Björn "Skräcken" Linder i sulkyn var en stor överraskning och en liten räka med härlig speed... loppet är minnesvärt för att Skräcken släppte båda tömmarna när han gjorde segergest. Ni förstår varför han varit sidekick på Elitloppet så många år, en av de största tvåbenta profilerna vi haft. Personia nådde som väntat aldrig samma höjder igen.

1994
Mr Lavec skeppades till Sverige från USA och med Jimmy Takter i sulkyn var han helt överlägsen, jag var på plats i försöket och blev mäkta imponerad. Mr Lavec var lysande även som 4-åring, men i Derbyt fick han sträcka vapen mot Good As Gold.

1998
I en av de bästa årgångar som funnits, bättre än den omtalade 2005-kullen (Maharajah m.fl.), satsade Tarzan vilt och kastade skrällen Lucky Po till ledningen i en galen öppning. Lucky Po lyckades sensationellt hålla undan och jag var mållös. Lucky Po var bra även sedan, men Victory Tilly och Gidde Palema är förstås de stora i den här kullen... Italien-födde kullkamraten Viking Kronos läxade förresten upp svenskarna i korta E3.

***
2000-talet är för nära inpå för att bedöma historiskt så det tar jag en annan gång. 

***
Trav i veckan...
Superstammade Nonpareil Kronos är vacker som en tavla, men hon fick stryk på speed i debuten... hon kommer igen.

Västerbo Paradise fick stryk igen och jag kan nog glömma tankarna om en framtida elitkarriär... visst är han bra, men det blir ingen superstar.

Global Investment comebackade i veckan och klev runt på 11,5ak i bra stil, riktigt bra intryck.

***
Missa inte...
Solvalla i helgen... V75-finaler på lördag och Kriteriet och Oaks på söndag.

Europaderbyt i Tammerfors på lördag... Yield Boko utan skor, håll i er!

Muscle Hill i anrika Kentucky Futurity... det loppet ligger tvåa på min drömlista av ännu ej upplevda saker.

***


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0