Kolstybben väntar...

Maharajah var suverän även i Europaderbyt... Kihlströms tårar kan man lita på, men vem blir Årets häst? Möts dom förresten i Prix d'Amerique?

En magisk travhelg på Solvalla och ett av världens mest anrika lopp - Kentucky Futurity - vanns av Muscle Hill som är en av modern tids bästa amerikanska hästar... men allt, verkligen allt, hamnade i skuggan av det som skedde i Tammerfors. Maharajah mosade motståndet och nu finns väl inget som kan hindra honom i Prix d'Amerique!?

***
Prix d'Amerique kan förresten bli något alldeles extra 2010... för ett år sedan utropade jag Lie Detector som potentiell vinnare, det höftskottet känns långt borta nu. Men Travkompaniet/Hultman/Kihlström kan ändå stå där som segrare, och värsta motståndet kanske kommer från Torvald Palema... visst kittlar det!?

Eller också blir det som vanligt att vi står där med lång näsa och ser fransmännen fira segern... har vi glömt Meaulnes du Corta? Har ingen aning om statusen på förra vinterns suverän, men det är långt till ett kyligt Paris.

***
Hur jämför man förresten Maharajah och Torvald Palema i år? Jag menar, vem blir Årets häst... styrkefenomenet som gjort tre bra lopp i år eller speedkulan som vunnit i princip allt? När året är slut tänker jag ta ställning, vet i alla fall vem som toppar min lista just nu... vem får ni se när jag kommer med en ny "kvartalsrapport" (ni vet ju att mina kvartal inte riktigt stämmer med ordinarie, tar mig friheten att räkna med den här helgen i kvartal 3). 

Travronden gör ju sin "Årsranking" i Vinternumret redan i November (ungefär)... så varför skulle mina "kvartal" vara korrekta?

***
Hetast...
Förstås Maharajah i Europaderbyt, men Red Hot Dynamite i Kriteriet och Muscle Hill i Kentucky Futurity bör också nämnas. Glory Southwind på V75 i lördags och Digital Render på V65 i söndags värmde också i höstkylan.

***
Internationellt trav...
Maharajah krossade allt i Europaderbyt och det är bara att lyfta på hatten för den här stenkrossen till häst... min snackhäst Yield Boko fastnade i trötta ryggar, men jag tyckte inte han såg ut att ha så mycket krafter kvar i alla fall.

Muscle Hill vann, förstås, Kentucky Futurity och tog därmed 19.e raka... han är obesegrad i år och lär få fullt upp i aveln nästa år.

***
Svenskt trav...
På hemmaplan har det körts V75-finaler, Oaks och höjdpunkten Svenskt Travkriterium... på V75 imponerade läckra Hepburn Broline vid seger i stoloppet, Beanie MM när han tågade undan i stentufft tempo i Guld, skrällen Speedy Gold när han från dödens vann Bronsfinalen. Men allra bäst var Glory Southwind när han trots tryck i ledningen bara stack undan över upploppet.

I söndags var så dags för våra 3-åriga kanoner och som väntat vann Red Hot Dynamite Kriteriet, men visst var Oracle riktigt bra som tvåa. I Oaks svek Omega Neo från spets och istället vann Pebbly efter rykande spurt, men jag lider med Stall Norman som var värda en seger... Dileva Käll gick starkt sista 700 i 3:e-spår och höll emot länge. I övriga lopp var det främst Caddie Dream (hur stark som helst) och Digital Render (grymt fin vid lätt seger) som imponerade.

***
Missa inte...
travfilosofen - bäst på plats... spelidéer som numer kommer i separata bloggar flera gånger i veckan... det är strategiska platsspel (fegspel skulle säkert vissa kalla det) blandat med lite mer chansartade spelförslag. Hittills inget annat än succé.

***

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0